Vakantie 2001 – zomer

Inleiding
Na twee jaar met een koepeltentje te zijn weggeweest en daarbij veel regen (of teveel zon), hadden we besloten om een vouwwagen te kopen en daarmee op vakantie te gaan. Bij slecht weer kan je dan lekker binnen zitten, terwijl je met veel zon zelf schaduw kan maken met de tent. In 2000 werd dan ook een vouwwagen gekocht welke nieuw was en slechts drie weken in de verhuur had gestaan.

Ook wilden we eens iets nieuws proberen. De afgelopen twee jaar zijn we telkens naar textielcampings geweest. Ditmaal wilden we de naturistencampings eens gaan proberen. Na veel te hebben gehoord en gelezen leek ons dit wel iets.

Met de auto en vouwwagen zouden we ronde door Frankrijk gaan maken, oftewel een Tour de France met de auto of een nieuwe ronde door Galia.

Zaterdag 21 juli 2001
Om half negen vertrokken we en reden via Breda, Antwerpen, Brussel (bij Antwerpen fout gereden, niet richting Gent maar Brussel), Mons naar Frankrijk. Bij de grens waren manifestaties, waardoor we ongeveer twee uur verloren. Via de tolweg A1 richting Parijs. Nog voor Parijs gingen we de snelweg af en kon de zoektocht gaan beginnen naar de camping. Om vijf uur kwamen we aan op camping “Société des Centres Naturistes Regain” in Rosoy-en-Multien. Na ons te hebben aangemeld mochten we op een veld een plaatsje uitkiezen. Hier werd de vouwwagen voor de eerste keer opgezet en ingericht.

Na het harde werken even rustig zitten en wat te hebben gedronken zijn we naar het zwembad gegaan om even een beetje af te koelen. Dat ging best want het water was redelijk koel.

Als avondeten hadden we de restant broodjes van de reis. Deze werden gegeten, waarna we om ongeveer negen uur gingen slapen.

Zondag 22 juli 2001
Om half tien stonden we op. Na een puzzeltje te hebben gemaakt hebben we wat ontbeten. De hele dag stond in het teken van puzzeltjes maken, lezen en af en toe een beetje zwemmen.

In de middag werd de vouwwagen aan kant gebracht en wat SMS-berichten verstuurd.

’s Avonds stond er brood met gehakt balletjes in sate-saus op het menu. Voor het slapen nog even douchen.

Maandag 23 juli 2001
Om negen uur zijn we opgestaan, hebben ons aangekleed en hebben de spullen ingepakt voor een dagje Disney. Om kwart voor tien vertrokken we, om er om elf uur binnen te lopen. Vooraf hadden we goed gekeken welke attracties er bezocht moesten worden.

Uiteraard werd er begonnen in Discoveryland met Space Mountain en vervolgens Star Tours. In Adventureland werden Pirates of the Caribbean en Indiana Jones backwards bezocht. (echt een belevenis om niet te vergeten) In Frontierland gingen we naar Thunder Mountain. Hier hebben we ongeveer anderhalf uur gewacht, want er was een grote storing. Ook Phantom Manor wilde we bezoeken, maar ook daar was een storing. Tegen de avond zijn we alsnog binnen geweest. Ook Sneeuwwitje en It’s a small World hebben we gezien in Fantasyland. Tussendoor hebben we nog het een en ander lekkers gegeten en hebben de winkels natuurlijk ook niet overgeslagen.

Om kwart voor zeven waren we terug op de camping en zijn toen nog even wezen zwemmen. Daarna de spullen opgeruimd en gedoucht.

Dinsdag 24 juli 2001
Om acht uur stonden we op, om de vouwwagen op te ruimen en in te klappen voor de volgende reis. Anderhalf uur later reden we daadwerkelijk weg.

Om half drie kwamen we, na een smal bergweggetje te hebben beklommen, aan op Domaine de la Gagère. Het was dusdanig druk dat het moeilijk was om een plaatsje te krijgen. Uiteindelijk kregen we een schitterende stek. De vouwwagen werd weer uitgepakt, opgezet en ingericht. De temperatuur was aardig hoog, dus gingen we lekker eventjes zwemmen. Het was een overdekt buiten zwembad. Wel buiten, maar lekker in de schaduw.

Na het zwemmen nog wat puzzelen en vervolgens de warme maaltijd. Deze dag stond er friet met knakworst op het menu.

Woensdag 25 juli 2001
Op deze naturistencamping kwam iedere dag de bakker met vers brood. We gingen dus ook in de rij staan voor twee croissants, twee pain au chocolat en een baquette.

Na het ontbijten lekker in de schaduw met een leesboek, stripboek, puzzelboek of een borduurwerk. Ook lekker lui onderuit en eventjes de oogjes dicht. Uiteraard werd er ook deze dag een beetje gezwommen voor de afkoeling en gedouched om weer een beetje schoon te worden.

Om zeven uur was er een diner in (of eigenlijk op het terras) het restaurant van de camping. Iedere dag was er een ander menu. Voor deze keer stond er op het menu:
– voorgerecht   -> meloen met ham.
– hoofdgerecht -> kip met rijst en groenten.
– nagerecht       -> ijs.

Donderdag 26 juli 2001
Na het opstaan gingen we weer in de rij om brood te halen. Het assortiment van de vorige dag was goed bevallen, dus ook vandaag hetzelfde.

Na het ontbijt zijn we naar Luzy gegaan om geld te wisselen en om wat drinken te halen. We hadden een oud briefje van FrF 100 mee gekregen en dat wilden we inwisselen. In Luzy was dat niet mogelijk. Hiervoor moesten we naar Autun toe. Zo gezegd, zo gedaan. De auto geparkeerd en de eerste de beste bank in. Het bleek maar bij 1 bank te kunnen, dus wij opzoek. De Franse taal is mooi, maar soms niet erg duidelijk. We dachten een staat in te moeten, maar daar waren geen banken meer, dus terug naar de hoofdstraat en de volgende bank in en de volgende, tot we voor Banque du France stonden, alwaar we het briefje wel konden omwisselen.

Terug op de camping weer lekker lui, en wat zwemmen. ’s Avonds hebben we zelf het eten klaar gemaakt. Het menu bestond uit aardappels met boontjes en cheesburgers.

Vrijdag 27 juli 2001
De laatste nacht op deze camping zat er ook weer op. Na het afbreken van de vouwwagen en alle spullen in de auto te hebben gezet, gingen we wederom in de rij staan voor het brood.

Om negen uur gingen we rijden richting zuid. Tussen Lyon en Marseille was er enig oponthoud. Om tien over vier kwamen we, na een steil en kronkkelend bergweggetje te hebben afgereden, aan op La Genése. Na het aanmelden mochten we naar ons plaatsje toe. Hier werd de vouwwagen wederom uitgepakt, opgezet en ingericht.

Na deze zware arbeid (circa 38 graden Celsius) gingen we eventjes afkoelen in de Cèze. Dit is de rivier die langs de camping loopt. Na het zwemmen zijn we een stukje over de camping gaan lopen om te zien wat er allemaal te doen was. Het diner bestond ditmaal simpel uit stokbrood.

In de avond hebben we een aantal spelletjes Rummikub gespeeld.

Zaterdag 28 juli 2001
Om tien uur stonden we op en gingen boodschappen doen. Op de camping was een supermarkt aanwezig, waar we ook ons standaard recept (2 croissants, 2 pain au chocolat en een baguette) konden halen. Terug bij de vouwwagen werd het brood gegeten.

De rest van de ochtend werd doorgebracht met lezen, borduren en het invullen van het  vragenformulier. De lunch was ook reeds traditioneel met stokbrood.

Na de lunch gingen we een beetje zwemmen in het zwembad ter afkoeling. Terug bij de vouwwagen hebben we in het boek over Frankrijk zitten bladeren naar bezienswaardigheden. Met het voorbereiden van de maaltijd bleek de gasfles leeg te zijn en deze werd dan ook eventjes omgeruild. Tijdens het winkelen werden een aantal kaarten gekocht van de camping.

De avondmaaltijd bestond uit gebakken aardappels, bacon-burger en appelmoes.

Na het eten afwassen en zwemmen in de Cèze. Na het zwemmen was het weer iets minder en belandde we bij de buurtjes voor koffie en een babbel.

Zondag 29 juli 2001
Na het opstaan en het traditionele ontbijt gingen we om kwart voor tien op weg om een stuk door de omgeving te gaan rijden en eventueel een kasteel of kastelen te bezoeken. Één kasteel is bezocht, één kon niet worden bereikt en één was gesloten.

Het ene kasteel hebben we dan ook bezocht. Helaas viel het een beetje tegen, want vanaf de buitenkant leek het meer te zijn.

Om drie uur waren we terug op de camping en lunchte toen met stokbrood. In de avond aten we kip met friet.

Maandag 30 juli 2001

In de avond aten we een beefburger met spinazie en aardappels. Na het eten afwassen en bij de buren koffie.

Dinsdag 31 juli 2001

In de avond aten we rösti met een shaslick en appelmoes. Wederom de avond doorgebracht bij de buren.

Woensdag 1 augustus 2001
Na het opstaan en ontbijt hebben we de hele dag weinig uitgevoerd. Een beetje lezen, puzzelen, borduren zwemmen en luieren. In de namiddag gingen we boodschappen doen voor de komende dag(en).

In de avond aten we weer kip met friet. Na de afwas kwamen de buren een kijkje nemen in ons vakantieverblijf.

De vouwwagen werd reeds voor een deel afgebroken. De stoelen en tafel werden ingeklapt en in de vouwwagen gelegd, net zoals het kooktoestel. De voortent werd op de vouwwagen geslagen en het frame reeds afgebroken.

De buren hadden koffie gezet, zodat we voor de laatste maal daar koffie konden drinken.

Donderdag 2 augustus 2001
Om zeven uur stonden we op en braken de rest van het kamp op. Een uurtje later zaten we in de auto op weg naar ons volgende verblijf.

Om half vijf kwamen we aan op Domaine Laborde. Na het aanmelden mochten we zelf een plaatsje gaan uitkiezen. We kregen een plattegrond mee met de vrije plaatsen. Na eventjes kijken kozen we een plaatsje en brachten de vouwwagen over een weg van 20% naar beneden naar het plaatsje. De kampeerplaats werd ingericht en daarna de auto naar de parkeerplaats.

Op de weg naar de vouwwagen liepen we een rondje over de camping, gaven onze (traditionele) broodbestelling op en vervolgens sprongen we ter afkoeling het zwembad in.

Aangezien we beide geen zin hadden om te koken werden er twee heerlijke pizza’s gehaald.

Vrijdag 3 augustus 2001
Na het opstaan werd het brood afgehaald. We gingen door naar de auto en reden naar Monpazier om geld te halen. Vervolgens reden we naar het kasteel Castelnaud. Bij aankomst op de parkeerplaats moesten we een weggetje steil naar beneden aflopen en vervolgens weer een steil weggetje omhoog. In het kasteel kregen we op de buiten- en binnenplaats een uitgebreide rondleiding. Vervolgens mochten we zelf naar binnen om de rest te gaan bekijken.

In Villereal gingen we boodschappen doen, terwijl we ’s avonds na ons stokbrood diner naar het Karaoke hebben zitten kijken.

Zaterdag 4 augustus 2001
Na het opstaan en het brood halen, gingen we naar de auto voor een bezoek aan het kasteel van Biron. Vanaf de buitenkant leek het heel wat te zijn. Bij binnenkomst op de binnenplaats leek het tegen te vallen. Echter hoe verder we met het rondlopen kwamen, hoe meer er te zien en te ontdekken was. We hebben er dan ook een hele tijd rond gelopen.

In Villereal deden we opnieuw boodschappen. Bij terugkomst op de camping hebben we weer eventjes gezwommen, waarna we heerlijk hebben staan douchen.

In het restaurant werd een maaltijd geserveerd, waarvan we gretig gebruik hebben gemaakt. We kregen voorgeschoteld mosterd soep, gevolgd door ham met meloen. Het hoofdgerecht was een eend in blauwe saus (Jerom) en forel met amandelen (Nancy). Toe kregen we ijs met slagroom en koffie.

Zondag 5 augustus 2001
Na opstaan, brood halen en ontbijt hebben we een lekker lui dagje gehouden. Wat puzzelen, luieren, lezen, etc. en schommelen.

’s Avonds aten we worstjes, kip, shaslick en aardappels.

Voor het slapen gaan hebben we foto’s van Laborde bij nacht gemaakt.

Maandag 6 augustus 2001
We stonden op, kleden ons aan en gingen brood halen. We gingen meteen door naar de auto, voor een bezoek aan Walibi.

In Walibi zijn we in de Boomerang, de Radja River, de Tam Tam Tour, Coccinelle en het treintje geweest. Toen zijn we wat gaan eten, trippelburger met friet en Fanta (Jerom) en Nestea (Nancy). Voordat we terug zouden gaan naar de camping wilde we eerst nog even in het winkeltje kijken. Hier werden we echter weggestuurd, omdat iedereen het park moest verlaten. Buiten stonden namelijk diverse politiewagens en brandweerwagens.

Omdat het weer niet helemaal lekker was, mochten we binnen zwemmen. ’s Avonds aten we stokbrood met cordon blue’s.

Als afsluiting van de dag gingen we naar de sauna bij het zwembad.

Dinsdag 7 augustus 2001
Na het opstaan en het ontbijt gingen we boodschappen doen voor de komende dagen. De rest van de dag hebben we wat gelezen, gepuzzeld of geluierd. Tegen de avond hadden we ons reeds afgemeld, zodat we ’s ochtends snel door konden.

’s Avonds aten we friet met kroket / frikandel (Jerom) kroket / hamburger (Nancy).

Na het afwassen en opruimen hebben we gekaart.

Woensdag 8 augustus 2001
Om half acht stonden we op en braken ons kamp weer op. Helaas had het ’s nachts geregend, dus moest alles nat worden ingepakt.

Toen de auto met vouwwagen weer boven was (het weggetje was slechts 20%), konden we brood halen en om negen uur weg rijden.

Via veel binnendoor routes kwamen we om twee uur aan op La Petite Brenne. Na het aanmelden kregen we een korte rondleiding over de camping. Daarna mochten we zelf een plaatsje uitkiezen. Na het kiezen de auto gehaald en de vouwwagen opgebouwd. Het was aanmerkelijk kouder en veel meer wind dan op Laborde. Met veel moeite werd de vouwwagen opgezet en ingericht. Voor het ontbijt werd het brood besteld.

’s Avonds aten we in het restaurant een hapje mee. Ditmaal stond er geitenkaas in bladerdeeg, Steak met aardappels en kool, ijs en koffie op het menu.

Donderdag 9 augustus 2001
Na het opstaan en ontbijt hebben we de hele dag lekker geluierd, gepuzzeld en gelezen. Alle spullen werden goed afgewassen en opgeruimd voor de laatste trip.

In de middag hebben we ons nog eventjes gewaagd in het zwembad, maar dit was toch redelijk koud. Het zonnetje brak er geregeld doorheen, maar dat maakte het nog niet zo warm dat het koude water echt aangenaam was.

Als diner hadden we vandaag Friet met een kroket en een kaassoufle.

Vrijdag 10 augustus 2001
In de vroegte stonden we op, om de vouwwagen af te breken. Ook ditmaal was de hele boel goed nat. Nu niet van de regen, maar van het condens. Het hele veld stond namelijk vol met wolken.

Om tien over half negen reden we weg, op weg naar Nederland. Toen we België inreden was het een warm welkom. Het begon spontaan flink te regenen. Bij Antwerpen hadden we het een en ander aan oponthoud, maar de verdere reis verliep goed.

Rond half vijf kwamen we aan op de camping in Rucphen. Na begroetingen gingen we onze vouwwagen opzetten om te kunnen drogen. Op het plaatsje waar normaal de auto staat geparkeerd stond nu onze vouwwagen. De voortent stond over het pad naar de caravan, zodat we langs opa en oma moesten om bij de caravan te komen.

’s Avonds aten we friet met een speklapje. Deze nacht sliepen we voor de laatste maal deze vakantie in onze vouwwagen.

Zaterdag 11 augustus 2001
’s Ochtends was Martin reeds vroeg vertrokken voor de tennis. Samen met Leontien en Nancy ontbeten.

Met z’n tweeën naar Roosendaal om lekker te winkelen. Diverse kleine dingen werden gekocht. Na terugkomst op de camping werden alle benodigdheden uit de vouwwagen gehaald en werd ie weer helemaal afgebroken en ingeklapt. Dit is door oma, allemaal vastgelegd op film dus voor wie het wil zien is dat mogelijk.

’s Avonds gingen we in Roosendaal een hapje eten. Stokbrood met kruidenboter vooraf, Biefstuk pepersaus (Jerom) / Varkenshaas duivels (Nancy) met diverse aardappels en groenten en toe een aardbeien sorbet.

Voor het slapengaan deden we nog twee boompjes klaverjas met Martin en Leontien.

Zondag 12 augustus 2001
Na het opruimen van de bedden en de hele caravan werden de spullen in de auto gestopt en kon de reis huiswaarts worden aangevangen.