Vakantie 2008 – zomer

Vakantie 2008
Ook dit jaar ging de vakantie naar Luzeret, waar “La Petite Brenne” ligt. Hier verbleven we een lekkere vakantie. We maakten uitstapjes en konden heerlijk zwemmen.

Zondag 27 juli 2008
Om 22.22 uur vertrokken we vanaf de Buenos Aireshof in Den Haag, op weg naar Luzeret in Frankrijk. Aan de grens in Nederland getankt en door naar België. In Nederland was het al een tijdje aan het lichten, maar in België barste het echt los. Veel bliksem en onweer, gecombineerd met behoorlijke regen. Die regen werd steeds meer en werd opgevolgd door hagel. Tot slot begon het dusdanig hard te regenen dat de snelheid drastisch aangepast moest worden. Gelukkig hield het slechte weer wel een keertje op. Een tunnel was ondergelopen, dus moest al het verkeer (was gelukkig niet druk) naar de rechterbaan om toch door te kunnen.

Maandag 28 juli 2008
In Frankrijk was het droog.  Onderweg twee keer gestopt om koffie te drinken. Tegen de ochtend werd het wat moeilijker en besloten we even een half uurtje de ogen te sluiten. Lotte sliep al de hele reis en ook zij bleef doorslapen. Van de reis heeft ze ongeveer een uurtje meegemaakt. Vlak voordat we de snelweg afgingen nog even getankt om zonder problemen op de camping aan te komen. Exact tien uur na vertrek kwamen we op de camping aan. Na aanmelding een plekje opgezocht en ons onderkomen opgebouwd. De temperatuur was heerlijk dus zijn we twee keer gaan zwemmen. In de avond was er geen puf meer om eten klaar te maken, dus haalden we een heerlijke pizza. Het weer was vandaag heerlijk warm. In de avond kregen we het advies om de luifel weg te halen, in verband met mogelijk zwaar onweer. Dit advies werd ter harte genomen. Na het douchen van Lotte ging zij lekker een slaapje doen en later ook papa en mama.

Dinsdag 29 juli 2008
Na het opstaan lekker met z’n drietjes ontbeten. Het weer was vandaag weer heerlijk. Eerst boodschappen doen, want we hadden weinig bij ons. Ook meteen kaarten gekocht om het thuisfront te berichten. De terugweg een ommetje gereden, zodat Lotte even een tukkie kon doen. Terug op de camping de kaarten geschreven en wat gezwommen. Mama en Lotte gingen even op stap om naar de paardjes te kijken. Deze waren in de bak bezig met het springen te oefenen. In de avond aten we gehaktballetjes in satésaus met brood. Lotte werd weer lekker gedoucht en de buren kwamen op de thee.

Woensdag 30 juli 2008
De bakker bracht iedere dag vers brood, dus gingen papa en Lotte het bestelde brood ophalen. Na het ontbijt stapten we in de auto voor een ritje naar Oradour sur Glane. Dit is een stadje wat in de Tweede Wereld Oorlog is uitgemoord en in brand is gestoken. Het gehele dorp is nog in de staat, zoals de Duitsers het destijds hebben achter gelaten (alleen opgeruimd). Hier hebben we een ronde gelopen en met verbijstering gekeken.

Terug op de camping geluncht met stokbrood. Na de lunch gingen mama en Lotte eventjes zwemmen. Later op de dag met z’n drietjes lekker zwemmen. Het weer in Luzeret was prima en warm. In Oradour bewolkt en regenachtig.

Wederom geen zin om te koken, dus ditmaal werden de frietjes uitgeprobeerd. Na het douchen ging Lotte weer naar bed. In de nacht werd ze al hoestende wakker en moest ook overgeven. De rest van de nacht lekker bij papa en mama geslapen.

Donderdag 31 juli 2008
Na het opstaan gingen we met z’n drietjes het brood halen. Aangezien papa één van zijn medicijnen vergeten was, werd er overleg gevoerd met de assistente van de dokter. Later ging hij op stap naar Argeton sur Creuse om bij een apotheek het bewuste medicijn op te halen.

Mama en Lotte gingen even in de tent lekker rusten. Na het rusten weer naar de supermarkt om boodschapjes te doen. Het was wederom heerlijk en warm weer. Op de terugweg naar de camping werden we het laatste stukje door een Fransman achtervolgt. Na het parkeren kwam hij woest naar ons toe, zijn auto had hij vlaknaast die van ons gezet. Samen met de campingeigenaar zijn we er goed uitgekomen. De Fransman was van menig dat wij hem afsneden, terwijl dit niet zo was en al zeker niet de opzet was. Wat wel bleek, was dat hij een slokje teveel ophad.

Na de lunch even wat wasgoed van de nacht gewassen. Ondertussen dat de machine draaide even lekker wat gezwommen. Hier deed Lotte een vriendinnetje op, namelijk Loes.

In de avond aten we gebakken aardappeltjes, boontjes en een speklap. Aangezien het nog steeds lekker warm was doken we met z’n drietjes het zwembad nogmaals in. Vervolgens naar de douche en Lotte naar haar bedje.

Vrijdag 1 augustus 2008
In de nacht was er een flinke onweersbui en regen. De ochtend was bewolkt. Na het ontbijt zijn we nog even terug naar bed gegaan. Hier heeft Lotte zo’n twee uurtjes liggen slapen.

Na de lunch hebben we een wandeling gemaakt over de camping. Later bleek dit slechts een klein stukje te zijn. Lotte was wederom moe, dus ging ze samen met Mama weer naar bed om lekker te slapen en uit te rusten.

In de avond aten we een shaslick met gebakken aardappeltjes en spinazie (uit blik). Na het eten Lotte weer douchen en haar bedje in.

Zaterdag 2 augustus 2008
Na het opstaan gingen mama en Lotte het brood halen. Het weer was vandaag wat minder. Er was namelijk regen. Na het ontbijt deed papa een puzzeltje en gingen mama en Lotte nog even terug op bed.

In de middag maakten we een rondje door de omgeving. In Saint Gaultier en Rivarennes werden foto’s gemaakt. Een maal terug op de camping gingen mama en Lotte weer spelen op bed. Er stond nu veel wind.

De avond bracht ons een speklap met gebakken aardappeltjes en ratatouille. Uiteraard ging Lotte weer onder de douche en brachten mama en papa haar naar bed.

Zondag 3 augustus 2008
Ook vandaag werd het brood gehaald en konden we weer heerlijk ontbijten. Gezamenlijk gingen we weer op weg om de boodschappen te doen. Eenmaal terug op de camping bleek het gas op te zijn, dus ging papa weer terug om de flessen te wisselen. Ondertussen gingen mama en Lotte kijken bij de paardjes. Lotte heeft vandaag voor het eerst (alleen) ezeltje gereden. Samen met mama heeft ze ook een stukje op Koos (paard) gereden. Zij vond dit echt geweldig.

Om eventjes tot rust te komen, is Lotte met mama op bed wat gaan spelen en rusten.

Na de lunch zijn we een wandeling gaan maken om te kijken waar de paardjes staan. Helaas waren ze te ver in de wei. Op de binnenplaats van de camping staan drie grote trampolines. Lotte heeft ook geprobeerd om een beetje hierop te springen. Na al dit sporten en een hapje fruit ging Lotte samen met mama weer even de tent in om lekker te rusten en te slapen. Papa heeft op de camping het een en ander aan bloemen en planten lopen fotograferen.

In de avond aten we gebakken worst met boontjes en gebakken aardappeltjes. Na het avondritueel ging de kleine meid weer haar slaapje doen.

Maandag 4 augustus 2008
Vandaag besloot Lotte er een vroege start van te maken. Papa dook even het zwembad in om een paar baantjes te zwemmen en vervolgens te douchen. Vervolgens maakten we een wandeling over de camping en kwamen lotgenoten tegen. Ook zij waren er vroeg uitgehaald door de kids. Samen met hen even een bakje koffie en wachten op de bakker. Het weer was niet echt fraai. Toen de bakker zijn brood had afgeleverd, haalden wij ons deel op en gingen naar de tent voor het ontbijt. Mama ging na het ontbijt een beetje lezen en Lotte lekker slapen.

Na de lunch hebben we nog wat gespeeld in de tent en zijn we een stukje gaan rijden in de omgeving. Terug op de camping naar het overdekte zwembad om daar nog eventjes te kunnen zwemmen. Lotte vond het ook erg leuk om samen met mama of papa rondjes te lopen rond het zwembad. Gelukkig waren er in de middag flinke opklaringen en zag het er weer wat vriendelijker uit.

Terug bij de tent werd er nog eventjes gespeeld op bed en het avondeten (gebakken karbonade met boontjes en gebakken aardappeltjes) klaargemaakt. Voor het douchen nog even een wandeling gemaakt over de camping en langs de trampoline (ook even op) en de zandbak (ook even in).

Dinsdag 5 augustus 2008
Wederom stonden we vroeg op. Het is leuk om de camping rustig te zien ontwaken als je zo rondloopt. Ook nu weer wachten op de bakker, maar na aflevering hup het brood halen. Vandaag ook weer na het ontbijt even spelen op bed en dan naar de paardjes (paarties zoals Lotte ze noemt) en ze aaien. Uiteraard ook in de rij om lekker een stukje op een ezeltje te rijden en samen met mama op een paard.

Na dit feest boodschappen doen, want de boontjes waren op. Lotte vond die Franse boontjes dusdanig lekker, dat we ze met enige regelmaat hebben gegeten. Bij terugkomst op de camping gingen mama en Lotte proberen eventjes te slapen. In de middag weer lekker naar het zwembad met z’n drietjes. Op de terugweg even langs de kantine voor een ais (ijsje) voor Lotte. Dat vond ze heerlijk. Ook de fruit die er na kwam, ging er goed in. We ontdekten bij Lotte een nieuwe tand!

Ook nu weer even een slaapje voor Lotte. Het eten (hoe kan het ook anders) was gebakken aardappeltjes met karbonade en boontjes. Na dit feestmaal naar de douche en Lotte op bed leggen.

Woensdag 6 augustus 2008
Na het bekende ochtendritueel (brood halen en ontbijten) boodschapjes doen. Terug op de camping weer naar de paardjes toe. Lotte heeft vandaag drie keer op een ezeltje gereden. Hiervoor was speciaal Napoleon van Sint Helena gehaald. Op hem heeft Lotte twee keer gereden. Het weer was weer heerlijk, dus gingen we naar het zwembad om lekker af te koelen. Ook nu vond Lotte het weer een feest.

Voor de lunch gingen mama en Lotte weer eventjes de tent in en ging papa naar Luzeret om daar foto’s te maken.

Na de lunch weer lekker zwemmen, een ijsje en fruit eten. Aangezien het vertrek eraan zat te komen, werden een hoop dingen die niet meer gebruikt werden opgeborgen. Het eten was gelijk aan gisteren, dus gebakken aardappeltjes met karbonade en boontjes. Na het douchen kwam de overbuurman op de thee.

Donderdag 7 augustus 2008
In de nacht werden we gewekt door enorm veel wind, heeeel veeeel regen en zwaar onweer. De voortent en luifel stonden flink te jutteren. Het was niet mogelijk om in dit weer de luifel te demonteren, dus op hoog van zegen! Papa ging zijn bed uit om alles uit de voortent in de wagenbak te plaatsen. Er kwam wat water over het gras naar binnen. Gelukkig heeft de luifel en de voortent geen schade opgelopen door de wind. Ook elders op de camping was er weinig gebeurd. Slecht één luifel was gesneuveld en één tent had waterschade.

Na weer geslapen te hebben (toen de storm wat geluwd was) stonden we op en gingen het brood ophalen. Het weer was niet fraai, dus na het ontbijt weer terug de tent in. Tegen tienen gingen we weer naar de paardjes toe. Na dit festijn ging Lotte weer terug de tent in voor een slaapje.

Na de lunch gingen mama en papa om beurten stukjes met Lotte stappen. In de middag is ze flink getrakteerd. Ze kreeg twee heerlijke bakjes fruit en daarna nog eens een bakje Nibbits.

Het avondeten bracht ons ditmaal flinke variatie! We aten namelijk pizza. Na dit maaltje Lotte douchen en lekker slaapje doen.

Vrijdag 8 augustus 2008
Papa stond vroeg op om wat foto’s te gaan maken. Daarna werd het brood gehaald en konden we weer heerlijk ontbijten. Voor de laatste keer gingen we boodschappen doen. We kochten wat blikken bonen voor thuis en flessen water. Ook kochten we een slabbetje voor het aanstaande broertje of zusje van Lotte.

Vandaag waren er geen paardjes. Een teleurstelling voor onze grote kleine meid. Er werd nu alleen een stukje met een koets gereden. Als troost ging Lotte lekker spelen in het zand. Handje voor handje legde ze dat op de schommels. Voor de lunch nog even spelen in de tent.

Rondom de tent lekker gestapt door Lotte en fruit en Nibbits gegeten. Vervolgens nog een wandeling naar de paarden door mama en Lotte. Ditmaal gingen we douchen voor het eten, want vandaag aten we laat.

De eigenaar van de camping heeft voorheen een restaurant gehad en laat dat merken met zijn maaltijden. Echt subliem! Mama en papa hadden vooraf een salade, mama had vervolgens eendenpootjes op grootmoeders wijze en papa gefileerde forel. Toe had mama sorbet ijs (peer en cassis) en papa een dame blanche.

Zaterdag 9 augustus 2008
Voor de laatste keer stonden we deze vakantie op en haalden we het brood. Papa ging na het ontbijt lekker douchen. Met z’n drietjes gingen we naar de trampoline en maakten hiervan een filmpje.

Ditmaal gingen we ook mee de paardjes halen. Terug bij de rijdplek werd het paard en de ezeltjes geborsteld. Papa mocht helpen met het inspannen van het paard voor de koets. Lotte ging uiteraard weer ezeltje rijden en samen met mama op de bok van de koets mee een stukje rijden over de camping.

Mama en Lotte ging weer eventjes spelen op bed, zodat papa rustig de voortent kon demonteren. Ook werd de nodige andere zaken opgeruimd. Toen Lotte sliep werd de voortent opgevouwen en in de vouwwagen opgeborgen. Alle overige zaken werden ook in de bak gedaan. Toen Lotte eenmaal wakker was, gingen we lekker zwemmen. Bij terugkomst bij de kampeerplek werden de laatste zaken in orde gemaakt en gingen we een hapje eten. Ditmaal als afsluiting weer een heerlijke pizza.

Om exact 18.00 uur reden we weg van de camping. De temperatuur ging met rasse schreden omlaag. In de buurt van Parijs was deze minder dan de helft van bij vertrek (33° naar 16°). De reis ging erg voortvarend. Onderweg een keer gestopt om Lotte schone billen te geven en op de volgende parkeerplaats weer op om nu een forse poepbroek te verschonen (de binnenkant van haar broek zat ook onder). Hier bleven we niet lang, wat het was een niet zo plezierige stopplaats. Allemaal opdringerige mensen die sieraden en horloges wilden verkopen.

Alleen bij Parijs was er oponthoud door werkzaamheden aan de Boulevard Périphérique. Hier moesten we kort na elkaar twee keer van vijf naar twee banen! Dat gaat altijd fijn met die Fransen. Kort na elkaar betekend dan ook echt kort. Wegopbreking klaar, meteen na honderd meter de volgende.

De rest van de reis verliep prima. Om 2.50 uur waren we weer op het Buenos Aireshof. Lotte werd in haar eigen bed gelegd en de auto uitgeladen. Mama en papa gingen toen ook naar hun bedje toe.